3. etape: Iller Strand – Gammelmark Strand Camping. 20 km.

juli, 2021 Slået fra Af admin

Efter en fantastisk totaloplevelse hos vores værtspar på B&B lige ud til vandet, med egen badebro og med udsøgt morgenmåltid, er det tid at drage videre. Tilbuddet om at få en times sejltur på Flensborg Fjord med vores vært som skipper på turbåden, må vi have til gode, for vi ved, at der venter os 20 hårde kilometer med op til 26 graders varme. Vi kaster lige et sidste blik rundt på udsigten og finder det ret imponerende, at vi dagen før kom over fra den anden side længst ude i horisonten.

Vi fortsætter vores tur ud ad Iller Strandvej, som snart går over i Brunsnæs-Fjordvejen. Som nævnt har området tidligere huset mange teglværk, og vi støder på indtil flere kunstværker, der bevidner historien. Hvor Brunsnæs-Fjordvejen slår et slag til venstre, fortsætter vi ligeud og følger stien langs havet den næste godt 1 kilometer.

Da vi kommer til Kejserdom, drejer vi til venstre, og følger Kejserdom til vi kan dreje til højre ad Gl. Færgevej. Begge veje er grusveje, og ligger med den skønneste udsigt ud over Fjorden. Da vi kommer til Busholmvej, drejer vi til højre, og følger vejen. Da asfalten løber ud, fortsætter vi ad grusvejen.

Grusvejen fører os igen ned til vandet, Vi er nu ved Busholm strand, som absolut er et besøg værd. Da vi først er kommet igennem sivene åbner der sig et udsyn som kan måle sig med landskaberne sydpå. Træerne hænger ud over vandet som palmer, og stranden er lille men særdeles indbydende.

Vi går nu igen væk fra vandet og følger Hertugvej (endnu en grusvej) de næste knap 1,5 kilometer. Vi drejer til højre ad en lille stikvej, og for enden af stikvejen går vi til højre igen ad Wolffsgårdsvej. Vi holder til højre, da Wolffgårdsvej deler sig, og vi kommer nu ned til Gammelgab Strand, hvor vi holder et velfortjent hvil og spiser vores frokost.

De næste godt 1,5 kilometer foregår igen på en sti, som løber langs stranden. Vi veksler mellem at gå imellem siv, langs kornmarker og med højt hegn ud mod vandet. Vi bliver dog hele tiden mødt af det smukke syn ud over vandet.

Stien drejer nu fra vandet igen og vi går ad Skrækkehøj til vi kommer til en svinefarm, hvor vi drejer til højre ad hvad der ligner en indkørsel. Det er en grusvej, som hedder Skeldemark. Vi holder til højre ad Skeldemark, og kommer nu igen ud, hvor vi har udsigt over fjorden.

Vi drejer nu til venstre ind over marken, og kommer efter ca. 100 meter til en lille bakke, hvor to stenstøtter flankerer en bænk. Hele arrangementet er hegnet ind, så vil man sidde ned, må man gå 5 meter længere hen og lidt op til venstre, hvor der er placeret en bænk med en flot udsigt over fjorden. Vi fortsætter i det smalle spor og kommer nu ud til Kragesand, hvor der er mulighed for at komme på toilet. Der er ikke vand på toilettet, men lige inden man går til højre langs vandet, kan man gå 20 meter til venstre, hvor der er en shelterplads med mulighed for at tappe frisk vand – Det kan anbefales at fylde vandflaskerne her, for der er langt til næste vandpost.

Fra p-pladsen holder vi til højre og følger grusvejen langs vandet. Her varierer landskabet så meget, at vi overvejer at kalde dagens etape for den smukkeste på hele Gendarmstien. Fra at gå under høje træer, kommer vi ud på åbne strækninger, hvor bevoksningen er lav og der er gode udsigtsforhold til fjorden. Vi går nu over i et større krat-område, som kaldes Liebestunnel – på grund af bevoksningens art. Der er høje træer, som laver en tunnel rundt om stien. Træer er flere steder så beklædt med vedbend, at man ikke kan se stammerne. En fantastisk speciel oplevelse.

Vi bliver nu ledt ned på stranden med besked om, at de næste 1,4 kilometer foregår på stranden. Vi har læst om stykket, der er en udfordring grundet de mange sten, som ligger på stranden. Vi sætter farten ret meget ned, da en forvreden ankel vil være en katastrofe. Ud over at strækningen er en fysisk og psykisk prøvelse, så er den også utrolig flot, og vi kommer desuden forbi nogle ret høje skrænter på vores vej igennem “stenhelvede”.

Vi går op ad trappen og væk fra stranden, og får lige et indblik i den naturgenopretning, der også foregår i havet. Poseidons Rev er opført med sten fra Motorvejsbyggeri og skal genoprette de naturlige stenrev i fjorden. Vi fortsætter langs kysten, og hvor stranden ender, går vi til venstre ad Frydenlund og igennem en lille skov, før vi krydser en mark og kommer til Skelde kobbel skov.

Vi går til højre straks vi kommer ind i skoven og bemærker de mange ca. 1/2 meter høje jordvolde. Det er levn fra de mange væltede træer efter stormen i 1967. Vi følger stien langs vandet og drejer til venstre og følger den store skovvej.

Vi kommer ud af skoven og følger Skeldebro som snor og bugter sig på sin vej ud til vandet igen. Ude ved vandet går vi til venstre ad den store brede grusvej, som fører os hen mod Broager strand Camping. Vi snupper lige en kaffe og vandpause inden vi kommer til campingpladsen. Lige efter Broager Strand Camping stiger vejen stejlt, og det kan anbefales at tage et kig bagud lige inden man når toppen.

På toppen af bakken går stien ind i krattet til højre, og vi begiver os nu ud på en af de smukkeste, men også hårdeste strækninger på dagens etape. vi følger klinternes stigninger og fald og bliver til gengæld mødt af den ene spektakulære udsigt efter den anden.

Stien fortsætter i, hvad der virker som det uendelige, men ændrer hele tiden karakter. Pludselig går vi igennem markskel, som mere har karakter af store tunneller omkranset af frodig bevoksning. Andre gange går vi på stranden for pludselig at befinde os i frodig bevoksning som leder tankerne hen på den Liebestunnel, som vi tidligere på dagen har bevæget os igennem. Vi ankommer nu godt brugte og trætte til Gammelmark Strand Camping, hvor vi har lejet et værelse for natten.

Turen er godt 20 km.

Klik på kortet nedenfor, og du kan åbne det i Google Maps, hvorefter du kan følge ruten live, når du går.