Læsø: Vesterø – Holtemmen. 10 km.

juli, 2024 Slået fra Af admin

Når Læsø-færgen lægger til i Vesterø efter ca. 1,5 times sejlads, kan det være forfriskende med en vandretur. Vi har erfaret, at en af de absolut smukkeste vandreture kan tage sit udgangspunkt fra havnen på Vesterø. Sæt din gps til Havnepladsen, Læsø og find en parkeringsplads. Vores vandretur starter fra adressen Havnebakken 4, Læsø – hvor gå-gaden starter og hvor vi kan slutte af med en is.

Vi går ned ad trappen og til højre ad Havnepladsen ud mod lystbådehavnen og derefter fiskerihavnen.

Vi følger kaj-kanten til vejen drejer til højre op bag om de sidste bygninger på kajen. Herfra går vi en afstikker ud til kanten af skråningen for at se, om vi kan gå langs vandet, men det kan ikke lade sig gøre, hvorfor vi i stedet søger op mod klitterne og straks drejer til venstre ad en lille sti, som først fører os igennem klitterne og åbenbarer en flot udsigt over vandet.

Vi kommer op til Gyvelvej, hvor vi går til venstre. Vi fortsætter ad Gyvelvej, hvor sommerhuse med den skønneste udsigt ligger spredt langs vejen. Hvor Gyvelvej går over i Hvidkløvervej drejer vi til venstre ad stien og kommer ud på den åbne hede med Kattegat liggende i baggrunden. Lige inden bænken drejer vi til højre, og går nu foran sommerhusene og med udsigten til venstre.

For enden af stien går vi ind på Rosmarinvej som fortsætter over i Sandskægvej. For enden af Sandskægvej går vi ind på en sti, som går imellem to sommerhuse. Herfra går vi ind i et helt nyt landskab – hvilket er noget af det, som gør denne tur helt særlig. Stien er ikke specielt bred, og kunne til forveksling minde om en dyreveksel, bortset fra, at den er mere tilgået end en veksel er. Skoven er meget varieret fra nåleskov over birketræer til skovbund dækket af bregner. Underlaget er sand med masser af grannåle som tæppe.

Pludselig er vi ude af skoven igen og kommer først ud i et kombineret hede- og birkelandskab, som hurtigt efterfølges af mere traditionelt hedelandskab med spredte graner og masser af lyng og lav, som er ved at være afblomstret.

Vi nogenlunde ligeud, og selvom stien til tider kan være svær at spotte, så går det egentlig meget godt med at finde vej. Vi nyder de smukke farver og kontraster, som naturen på forunderlig vis har samlet i det her område. Den grå-grønne lav, som danner så smukt et bagtæppe til de rødlige græsser, eller den grønne mos op imod de mørke træstammer. Vi kommer godt 3 kilometer til P-pladsen ved Holtemmen, hvor vi lige kan få læst op på det naturprojekt, som pågår på Holtemmen.

Vi fortsætter ind over Holtemmen, som er et meget stort hede areal, og går nu parallelt med vandet. Området er utrolig smukt, og bliver kaldt “en af Læsøs absolutte perler”, og vi nyder naturen i fulde drag. Efter ca. 4,75 kilometer er der mulighed for at gå til venstre. Vi bliver ført imellem to store indelukker, hvor der går græssende kvæg på begge sider. Naturstyrelsen og ejerne af kvæget har heldigvis været så fornuftige, at der er fri passage uden at skulle ind til kvæget på trods af, at der er klap-låger i begge ender af stien. (Det kunne vi godt ønske os, blev praktiseret mange andre steder også).

Vel igennem stykket med køer på begge sider venter belønningen: En af Læsøs absolut flotteste strande! Vi er så heldige, at vi har hele stranden for os selv, og kan nyde et velfortjent dyp i Kattegat. Vi påbegynder nu vores vej retur til Vesterø, og den næste kilometer foregår i slendre-tempo med skoene i hånden og fødderne i vand. Det er lige noget vores Cocker-Spaniel kan lide, og hun svømmer mere end hun går. Da vi runder en lille pynt, vælger vi at fortsætte så tæt på vandet som muligt, hvilket kan lade sig gøre ved ebbe og når det ikke har regnet voldsomt. (Ved højvande og efter regn vil vi anbefale, at du lige før pynten følger stien til venstre (den stiblede linje), og følger den parallelt med kysten. Du skal holde dig på den, til du kan se, at du kan komme ned til stranden igen – se billede)

Vores valg af rute fører os igennem høje siv, masser af hybenrose og strandeng. Ikke alt er lige fremkommeligt, men med lidt god vilje kan vi følge en meget smal sti.

Naturen fortsætter med at udfolde sin skønhed, mens vi nærmer os de 8 kilometer. Lige efter at have rundet 8 kilometer søger vi ad en smal sti ind i landet og kommer nu til en bredere sti (som vi havde ramt, hvis vi ikke havde rundet pynten og vandret langs vandet). Her går vi til højre og følger den retur mod Vesterø, som dukker op i horisonten.

Den skønne sandede sti går over i en noget smallere mens vi nærmer os færgelejet. Stien fører os ind på Hedevej og lige over den lille bro går vi til højre og går samme vej retur, som vi gik ud. Tilbage ved havnen vælger vi dog at gå op på Havnebakken, som er den gå-gade, hvor vi startede ud. Her slutter vi turen af med en velfortjent is.

Tak til Helle Lorentzen, som har vist os denne smukke rute.

Turen er godt 10 kilometer lang.

Klik på kortet nedenfor, og du kan åbne det i Google Maps, hvorefter du kan følge ruten live, når du går.