Møn: Ulvshale. 9 km.

august, 2020 Slået fra Af admin

På den nordligste del af Møn, lige inden broen over til den lille ø Nyord, ligger Ulvshale. Parker bilen på P-pladsen 20 meter før broen. Det er her, at du kan nyde den skønneste solnedgang.

Fra P-pladsen går der en sti langs vandet. Følg denne sti (som er en del af Camønoen) de næste 4 kilometer. Det meste af vandreturen her foregår med hedelandskab på venstre side og skoven på den højre side. Turen byder på meget smuk natur, og er du heldig, kan du spotte en Havørn. Omkring de 2 kilometer går vi forbi et naturligt vandhul, som kan give nogle skønne billeder på en klar dag.

Herefter går stien over i en grusvej – Sandvejen, og den følges videre. Vi går nu igennem et mindre sommerhusområde, og kort efter 3 kilometer går vi forbi et stort forladt gammelt badehotel. Omkring de 4 kilometer slår Sandvejen et slag til højre om forbi campingpladsen. Vi vælger at gå venstre om campingpladsen, for at gå så tæt ved vandet og Ulvshale Strand som muligt. For enden af P-pladsen går vi ud og følger Ulvshalevej til vi kan dreje til højre ned ad Mågevej. Længere nede ad Mågevej går den over i Kærhøgevej, og for enden af den går vi til højre igen. Kærhøgevej går over i en grusvej, som vi følger ud på en vandresti, som også er en del af Camønoen.

Denne del af ruten byder igen på stor variation med åbne vidder og sti med høje træer/buske på begge sider. Vi kan hele tiden ane vandet ude til venstre.

Efter ca. 7,5 kilometer kan vi se diget ganske tæt på til vores venstre side. Vi vælger at tage en lille kaffepause på diget med udsigt over vandet og helt over til Dronning Alexandrines Bro som forbinder Sjælland med Møn.

Vi fortsætter ad diget til vi går ud på Telefonvejen, som vi følger helt ud på Ulvshalevej igen. Her drejer vi til venstre og går det sidste stykke hen til bilen.

Ruten er ca. 9 kilometer lang, og til forskel fra turen langs Møns Klint, er denne rute helt flad og let tilgængelig.

Klik på kortet nedenfor, og du kan åbne det i Google Maps, hvorefter du kan følge ruten live, når du går.