Snaptun, Hedensted. 11 km.

July, 2023 Off By admin

Snaptun ligger i den østlige del af Hedensted Kommune helt ud til vandet hvor Horsens fjord begynder. Fra Snaptun kan vi sejle til både Hjarnø og Endelave med de mange kaniner, men det er en helt anden historie.😊

Vi har sat vores GPS til “Snaptunvej” og kører efter Snaptunvej 34 – og fortsætter ca. 100 meter, til vi kan dreje ind på en P-plads på vores venstre side. Fra P-Pladsen går vi til venstre ad Snaptunvej ca. 150 meter, hvorefter vi går til højre ad en lille grusvej og ind på Mågevej. Vi fortsætter ligeud ad Mågevej til vi kan gå til højre ad Tønballevej. Hvor Klydevej går til højre og Tønballevje går ligeud, holder vi helt til venstre ind på en lille sti. Stien fører os ind i Tønballe Hundeskov, som er en stor granplantage. Næsten ved enden af plantagen går stien til venstre, og vi kan kort tid efter gå til højre og ud af plantagen.

Ude af plantagen går vi til venstre ad Grusvejen (som også hedder Tønballevej), og hvor vejen slår et slag til venstre, fortsætter vi ligeud ad den lille sti, som fører os ind i Tønballe Skov. Vi følger stien rundt, krydser Tønballevej og slår et 90 grader sving til venstre, hvorefter vi går til højre. Her finder vi en bænk, hvor vi kan nyde udsigten ud over markerne og med havet i baggrunden. Gået 2 km. og tid til dagens første kaffepause.

Vi fortsætter ad markvejen (Tønballevej), og da vejen drejer til højre følger vi blot vejen. Vi drejer til venstre ad Jensgårdvej, som er en 2-sporet markvej. Da vi kommer op til en lille skov på vores højre hånd, drejer vi til højre ind i skoven. Vi holder til højre hele vejen rundt i den lille skov, og kommer ud på Jensgårdvej 500 meter længere henne, end hvor vi gik ind.

Vi går til højre ad Jensgårdvej og nyder synet af den smukt buede vej flankeret af de høje træer, og afgrænset af det gamle stengærde, som danner hegn ind mod Jensgård. Kort efter gården, går en markvej til venstre ind over markerne. For enden af marken fortsætter vi ligeud og ind i skoven, hvor vi kort efter går til venstre ad en mindre skovvej. Vejen snor sig igennem skoven, og lige pludselig kommer vi til en lysning, hvor der er vand på begge sider af vejen. Til vores højre side kan vi se ud over havet.

Vi fortsætter, og drejer til højre ad første vej, da vi håber, at vi kan komme den vej ned til vandet, men vi bliver kort efter mødt af en kvægrist og et skilt, hvor der står “ingen adgang i indhegningen”. Vi går derfor tilbage og fortsætter ad stien, som fører og videre igennem Nederskoven og tættere og tættere på vandet. Det er et vidunderligt syn, der møder os, da vi kan se havet igennem de store træer. Vi går først lidt fra vandet, men da vi har gået ca. 7 km. kommer vi helt ud til vandet.

Da vi går ud mod østligste del af området, kan vi virkelig se, hvordan havet er hårdt mod kysten. Store rækker af væltede træer ligger på “lit de parade” stranden. Et storslået, men også trist syn. Vi er nu kommet ud på en del af Kyststien, som er en 22 km. sti mellem Juelsminde og Snaptun. Vi har nu rundet pynten, og begiver os tilbage mod Snaptun. Efter godt 300 meter begynder stien at gå opad, og på toppen bliver vi mødt af to kanoner, som markerer, at her er Svenskeskanse – en høj, hvorfra Danmark i 1500-1800 tallet kunne forsvare den lille indsejling til Horsens Fjord, da alle skibe skulle igennem det smalle sund mellem Snaptun og Hjarnø. Udsigten over sundet og Hjarnø er en pause værd.

Vi fortsætter ned ad stien mod Snaptun, og kommer snart ned i niveau med havet, hvor vi har en sivskov imellem os og havet. Sivskoven dækker for udsigten over en stor lagune. Vi passerer fugletårnet, og når til det gamle bådhus, der er smukt restaureret, og nu indeholder en udstilling om kystfiskeriet igennem 7.000 år. Stien fortsætter ned mod havnen, og vi går ned på stranden, men går hurtigt op igen, så vi kommer bagom havnen. Vi går på Snaptun Strandvej, men drejer straks til højre ned mod vandet igen, og med lystbådehavnen på vores højre side. Her er der mulighed for at holde pause i læ eller ly i en smuk pavillon.

Efter vel overstået pause går turen videre ad stien lige bag stranden. Stien fører os ud til en lang smal tange, der går godt 200 meter ud i havet. Vi vælger ikke at gå ud på tangen, men fortsætter rundt langs kysten til vi kommer hen til en skov, der rækker ned til vandet. Vi går til venstre, så vi har skoven på vores højre side, og kommer nu op på Pilevænget, hvor vi holder til højre, til vi kommer ud til Snaptunvej, hvor vi går til højre ca. 300 meter, hvorefter vi er retur til vores bil.

The hike is about 11 kilometers long.

Click on the map below and it will open in Google Maps. From here, you can follow the route as you are hiking.